Iedere saildrive eigenaar krijgt er vroeg of laat mee te maken; “water bij de olie”. Dit komt omdat de waterkeerring die op de schroefas zit niet meer goed afdicht.

Het vervangen van de waterkeerring en oliekeerring is niet zo erg moeilijk en zal ik stapsgewijs uitleggen in dit verhaal.

Onderdelen voor de Bukh saildrive vind je in de webwinkel

Onderdelen voor de Volvo Penta saildrive vind je in de webwinkel

Onderdelen voor de Yanmar saildrive vind je in de webwinkel

Mayonaise aan de peilstok, olie gemengd met water.

De keerringen zijn onderdeel 23 op de tekening.

Stap 1.

Tap de olie af door middel van het verwijderen van de aftapplug. Let op!, gebruik een passende schroevendraaier anders draai je misschien de schroef stuk.

 

Stap 2.

Haal de inbusbouten uit het huis van de schroefas (inbussleutel 8mm) en tik zachtjes tegen de flens met een kunststofhamer terwijl je aan de schroefas trekt. Mocht je de flens niet los krijgen van het huis maak dan een slagijzer.

Stap 3.

Zet de schroefas in de bankschroef en maak de borgbout los met een waterpomptang en maak de grote moer los. Deze moer zit meestal niet erg vast, maar is dit wel het geval dan heb je steeksleutel 63 nodig. Deze zou je eventueel zelf kunnen maken uit een stuk plat stafmateriaal

Stap 4. Draai de schroefas om en tik met een kunststof hamer de schroefas uit het huis.

 

Nu de schroefas eruit is, is de volgende stap om te kijken waarom de seal is gaan lekken.

Reden 1. De seal is gewoon versleten.

Reden 2. De schroefas is ingesleten en de seal dicht niet meer goed af.

In dit geval zit er een groef waar de waterkeerring seal hoort af te dichten (zie pijl).

Er zijn verschillende manieren om deze beschadiging van het loopvlak te repareren, o.a. de as hard verchromen of een Speedi Sleeve plaatsen.

Ik heb voor het laatste gekozen omdat dit de goedkoopste en meest gebruikte oplossing is voor dit probleem.

 

Een Speedi Sleeve is een dunne RVS bus die je met een bijbehorend stuk gereedschap over de schroefas tikt. Het voordeel is ook dat je gewoon de normale seal kan plaatsen die erop zat.

De Speedi Sleeve en andere onderdelen voor het reviseren kan je vinden in de winkel van deze site.

Stap 5.

Zet de schroefas klem in een bankschroef, let op dat je zachte bekken gebruikt zodat je de schroefas niet beschadigt en schuif de Speedi Sleeve over de as.

Stap 6.

Tik de Speedi Sleeve over de as naar de plek waar de beschadiging zit. In dit geval zat de inlooprand op 8mm van de plek waar het loopvlak van de seal zit. Ik heb de Speedi Sleeve op 7 mm over de as getikt zodat de seal genoeg ruime heeft om op te lopen.

De Speedi Sleeve zit op zijn plek.

  

Stap 7.

Trek de opstaande rand met een tang weg. De sleeve heeft een voorgesneden rand waardoor het overtollige materiaal er gemakkelijk afgehaald kan worden.

Stap 8. Plaats de eerste seal met de spiraal naar beneden en tik deze voorzichtig er in totdat hij niet verder gaat. LET OP dat je de seal niet scheef tikt.

Je kunt met een prop van rond 45 de seal erin tikken.

Stap 9.

Doe wat vet op de eerste seal die je hebt geplaatst en duw de tweede seal erin met de spiraal naar boven.

Stap 10.

Tik de schroefas weer in het huis.

Stap 11.

Zet de zeskantmoer weer vast en borg deze met een schroef.

  

Stap 12.

Doe wat olie op de vlakken waar het huis komt, dit vergemakkelijkt de montage, en plaats het huis van de schroefas weer op zijn plek. Let op!, de tandwielen moeten weer in elkaar grijpen. Dit doe je door het huis naar binnen te drukken en tegelijkertijd aan de schroefas te draaien, je voelt vanzelf dat de boel in elkaar grijpt.

Stap 13.

Zet de inbusbouten weer vast met inbussleutel 8.

Stap 14.

Vul de saildrive weer met olie af.

 

 

 

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe tips, artikelen of geplaatste beschrijvingen over hoe u een klus kunt uitvoeren! Dan kunt u zich inschrijven voor onze nieuwsbrief.
Aanmelden
© 2017 - 2024 dedieseldokter.nl | sitemap | rss