Navigatie

Grondbeginselen gloeibougies.

Voorkamerdiesels hebben meestal een gloeibougie omdat er bij het starten anders te weinig warmte in de voorkamer komt om de brandstof goed te laten ontbranden.

De koude cilinderwand en de aanzuiglucht zijn te koud voor de zelfontbranding van de brandstof. De lucht moet dus worden opgewarmd, want zonder de warmte van de gloeibougie wordt niet de vereiste ontbrandingstemperatuur bereikt.

Om toch je brandstof en de aanwezige lucht de juiste ontbrandingstemperatuur te geven is er dus een gloeibougie in de voorkamer geplaatst die meer dan 800 graden kan worden. Dit voorgloeien doe je vóórdat je de motor gaat starten en duurt een paar seconden tot 30 seconden, afhankelijk of je snelgloeiers hebt of langzame.

 

In- en uitbouwen van een gloeibougie.

1 Maak de omgeving goed schoon.

2 Bouw de gloeibougie uit met een warme motor als dit mogelijk is.

3 De oude gloeibougie uitschroeven.

4 Vuile en roest in of bij de bougieboring verwijderen.

5 Nieuwe of gecontroleerde gloeibougie zo ver mogelijk met de hand indraaien.

6 Draai de gloeibougie met een momentsleutel weer vast.

 

Spanning meten op de gloeistiften of voorgloeirelais.

Met een multimeter kun je de spanning op de aansluiting van de gloeistiften ten opzichte van de massa meten en deze waarde kan je vergelijken met de fabrieksvoorschriften. Als je een afwijkende waarde meet kan dit verschillende oorzaken hebben, zoals slechte contacten, een defect voorgloeirelais of een defecte gloeibougie. Het doormeten doe je met een multimeter en als je het voorgloeirelais wilt doormeten  moet je dit gedeeltelijk uit het aansluitblok trekken. Zo kun je de spanningen ten opzichte van massa meten. Je kunt doormeten op weerstand en als de weerstand oneindig is, vaak 0 of – (negatief) is de gloeibougie defect en moet deze worden vervangen.

Tip!!! Vervang meteen alle gloeibougies als er 1 stuk is.

 

Aansluitingen van de gloeibougie controleren.

Het doormeten van een gloeibougie en de aansluiting kan het beste worden gedaan als de bougie nog in het blok zit. Verwijder de min van de accu en de aansluiting van de bougie zelf die naar het gloeirelais gaat. Als je gaat meten met een multimeter is het wel handig als deze digitaal is en van een betere kwaliteit, dus één van een bouwmarkt van twee tientjes is voor dit klusje niet nauwkeurig genoeg. De weerstand van een gloeibougie moet minder dan 1 bedragen en mag niet 0 zijn want dan is de gloeibougie niet in orde en heb je sluiting. Heb je een 0 of – op de digitale multimeter staan dan heb je een oneindige weerstand en heb je een onderbreking in de gloeibougie.

 

Visuele controle van de gloeibougie.

1 Controleer de aansluiting op de bougie op corrosie en vuil.

2 Bekijk het gloei gedeelte. Een goed werkende bougie is lichtgrijs, de bougie brandt zichzelf schoon.

Gloeibougi 2 en 4 op de foto zijn stuk.

  

Cilinderkop met gloeibougie.

 

Aansluitschema gloeibougie

 

Bij een gloei systeem die in serie is geplaats zit een gloei in het dashboard, als dit ook stuk is zal het gloei systeem niet werken.

Gastenboek

  • 14-04-2019 - Wat goed en duidelijk beschreven... ben weer wat wijzer. lees meer
  • 26-03-2019 - Super goed: service, advies, reageren etc. Een echte aanrader!! Had...  lees meer
  • 24-03-2019 - Bedankt voor de heldere uitleg op uw website Volvo penta...  lees meer
Plaats een bericht

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe tips, artikelen of geplaatste beschrijvingen over hoe u een klus kunt uitvoeren! Dan kunt u zich inschrijven voor ons nieuwsbrief.
Aanmelden
© 2017 - 2019 dedieseldokter.nl | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel