Slangen vallen in de categorie, doet wat het moet doen en we kijken er nauwelijks naar om. Slangen gaan lang mee mits het juiste type slang voor het juiste doel is gekocht, echter heeft een slang ook een bepaalde levensduur en als deze dan moet worden vervangen is het niet altijd makkelijk om de juiste slang te vinden. Slangen kan je in twee groepen verdelen namelijk er gaat een vloeistof doorheen of gassen. Om met de laatste te beginnen moet je denken aan gas om mee te koken of mee te verwarmen en slangen voor de hete lucht verwarming. Naast die slangen heb je ook nog slangen om een bijvoorbeeld knalgassen af te zuigen bij de accu’s of slangen om de motorruimte te ventileren.

 

Uitlaatslang.

De uitlaatslang die de uitlaatgassen en het koelwater afvoert is een slang van rubber omdat deze tegen hogere temperaturen kan en een rubberen slang heeft een lage doordringbaarheid. De uitlaatslang is een slang die goed tegen de hitte van de verbrandingsgassen moet kunnen en daarnaast mag deze slang giftige verbrandingsgassen niet doorlaten de boot in. Bij het starten van de motor komt er niet meteen koelwater mee en moet de slang dus ook tegen hoge temperatuur kunnen. Dit type slang kan je in verschillende types kopen maar het is aan te raden om er een te kopen met het SEA keurmerk, dit is een internationaal keurmerk en geeft aan dat de slang aan de strengste veiligheidseisen voldoet. Slangen die tegen een hoge tempratuur kunnen zijn van rubber gemaakt en hebben meestal ook verstevigd met een kunststof of staaldraad bewapening dat is mee gevulkaniseerd, daarnaast is een rubberen slang van binnenkant glad afgewerkt wat voor een lage weerstand zorgt.

Voor een uitlaatslang kunt u ook in mijn webwinkel terecht.

Brandstofslang.

De brandstofslang is van NBR rubber gemaakt en wordt meestal met een kunststofbewapening uitgevoerd die is mee gevulkaniseerd, dit om knikken of plat slaan van de slang te voorkomen. De brandstofslang wordt namelijk als pers en zuigslang gebruikt in het brandstofsysteem. Zuig tussen de tank en opvoerpomp ook wel onderdruk of vacuüm deel genoemd en na de opvoerpomp en het fijn filter staat er druk op de slang. Daarnaast moet de brandstofslang een lage doordringbaarheid hebben je wilt immers niet een brandstofgeurtje. De levensduur van een brandstofslang is lastig aan te geven maar deze gaat als deze niet in aanraken komt met chemicaliën van buiten af kan deze zomaar 20 jaar zonder problemen mee gaan.

Als je de brandstofslang niet meer verstouwd vervang deze dan, de kosten van brandstofslang bedraagt enkel euro’s per meter dus voor het geld hoef je het niet te laten. Als je de brandstofslang gaat vervangen kijk dan ook even verder dan alleen de slang, zijn de slangtule, afsluiters nog in een goed staat is filtersystemen nog goed en zog altijd dat je nieuwe slangen klemmen gebruikt en het liefs van rvs.

Voor een dieselslang die tegen de moderne dieselbrandstof kan kunt u terecht in mijn webwinkel.

 

Koelwaterslang.

Voor de koeling van de motor gebruiken we ook een slang, deze slang gaat vanaf de afsluiter van de huiddoorvoer naar een impellerpomp en moet flexibel zijn maar wel stug genoeg om niet dubbel te vouwen. Vroeger werd hiervoor Turbana slang gebruikt, dit is een zwarte slang die erg flexibel is door de manier waarop deze slang werd gemaakt maar is zeer gevaarlijk omdat deze slang spontaan kan afscheuren. De slang is dan ook verboden maar omdat deze slang in de jaren 70 en 80 op grote schaal is toegepast kom je ze nog vaak tegen op boten.  Als je de slang herkent van de foto dan raad ik je aan om deze zo spoedig mogelijk te vervangen, ik ben op verschillende schepen geweest waar deze slang was gescheurd en schade had aangericht aan de motor en schip.

Voor een koelwaterslang kunt u ook in mijn webwinkel terecht.

Het vervangen van de Tubana slang geeft wel wat moeite omdat deze meestal aan beide uiteinden een andere slagtule diameter heeft en dit moet je zien op te vangen met nieuw fitting werk. De slang die je nodig hebt is een zuig/pers slang met stalen in gevulkaniseerde spiraal. Deze kan je o.a. op deze site bestellen, dit gelt ook voor slangtules en ander messing fitting werk. Mocht je er niet uit komen kan je me mailen dan kan ik vast helpen.

       

De foto's laten een Tubana slang ziet.

 

Hoe wordt een slang gemaakt.

Een slang bestaat uit één of meerdere mantels met eventueel een versterking. Deze versterking kan uit en kunststof bewapening bestaan of een stalen spiraal. Kunststof slang wordt door een matrijs geperst en in geval van versterking word een kunststof of stalen spiraal om de geperste binnenslang geweven/gewikkeld waarna de buitenlaag hieroverheen word gespoten. Bij verkeerd gebruik b.v. te hoge temperatuur kan de slang delamineren. Rubber slang heeft dit niet en word op een ander manier gemaakt. Bij rubber gewikkelde slang word de binnenmantel om een lange staaf gewikkeld ook wel doorn genoemd. In groote van de overlappingen bij het wikkelen bepaalt mede hoe duurzaam de slang is op de lange termijn. Na het weven en of wikkelen van de versterking volgt de buitenlaag, dit wordt ook wel doekdruk genoemd.in een oven wordt het geheel vervolgens gevulkaniseerd, dit is een bewerking waarbij het rubber elastischer wordt.

Voor de juiste slang kunt u ook bij mij terecht, in mijn webwinkel vind u verschillende slangen

Huiddoorvoeren Slangtule’s en afsluiters.

Aan een slang zit meestal een slangtule en aan de slagtule soms een afsluiter. Hoe lang deze mee gaan is lastig te zeggen, dit hangt namelijk mede af of de boot op zoutwater ligt en of er elektrolyse optreed. Elektrolyse is een kleine stroom die ontstaat tussen twee edele metalen, het edeler metaal offert zich dan op en in de meeste gevallen is dat de messing huiddoorvoer, afsluiter en slang tule. Om elektrolyse te voorkomen dienen de huiddoorvoeren goed te worden geïsoleerd en een juiste anode op de romp te worden geplaatst. Om diverse fitting werk af te dichten zijn er verschillende materialen zoals teflontape voor water en gassen goed gebruiken maar teflontape is niet geschikt voor fitting werk waar brandstof doorheen gaat, de teflon tape lost op den duur op. Om fitting werk waar brandstof door heen stroomt goed te laten afdichten kan je beter een afdichtigslijm gebruiken, de dicht zeer goed af maar is niet permanent en je kan dus het fittingwerk weer los halen wanneer je wilt. Kijk ook voor diverse hittebestendige teflontape en brandstofbestendige afdichtingslijm in de webwinkel van deze site

Huiddoorvoeren, slangtules en afsluiters kunt u ook bij mij vinden in de webwinkel.

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe tips, artikelen of geplaatste beschrijvingen over hoe u een klus kunt uitvoeren! Dan kunt u zich inschrijven voor onze nieuwsbrief.
Aanmelden
© 2017 - 2023 dedieseldokter.nl | sitemap | rss