Bij verschillende motoren (cilinderkoppen) zit de injector (verstuiver) in een koperen huls, sleeve genoemd. Deze huls wordt met koelwater gekoeld en zorgt ook voor een waterdichte en gasdichte afdichting. Dit soort sleeves zit o.a. op de MD11. Deze sleeve heeft een nadeel, namelijk dat als deze is beschadigd, de verstuiver niet goed meer afsluit en de compressie minder zal worden. Als de sleeve is beschadigd moet deze worden verwijderd, hoe dat gaat zal ik hieronder stapsgewijs uitleggen.

Tekening van een sleeve in een kop.

Om de sleeve te verwijderen heb je de volgende gereedschappen nodig:

Boormal en boor rond 12.5

Sleevetrekker

Ringsteeksleutels om de sleeve trekker te gebruiken.

Boor, boormal en sleevetrekker.

Stap 1.

Om een sleeve te kunnen verwijderen moet de kop van de motor los en deze moet goed worden vastgezet op een werkbank. De sleeve moet ook even goed worden schoongemaakt met bijvoorbeeld remmenreiniger, zodat de sleevetrekker goed grip heeft.

 

Stap 2.

De sleeve moet gedeeltelijk worden uitgeboord omdat deze in de kop is gefelst. Het boren wordt met een boormal gedaan omdat je absoluut de gietijzeren kop niet mag beschadigen met boren. De boormal zorgt ervoor dat de boor goed wordt geleid en dat deze niet in de gietijzeren kop boord. De diameter van de boor die gebruikt wordt moet kleiner zijn dan de grootste diameter van de sleeve die in de verbrandingskamer uitkomt.

De boor moet dus kleiner zijn dan de buitendiameter van de sleeve maar wel groter dat het gat dat in de sleeve zit. Het uitboren moet gebeuren omdat de sleeve aan deze kant is gefelst en je op deze manier de spanning/druk van de sleeve haalt. Hierdoor kan deze er makkelijker uit worden getrokken met de sleevetrekker. 

                         

           

Het uitboren van de sleeve met boormal.                      De kop met de sleeve, vóór het uitboren.

 

Stap 3.

De sleevetrekker wordt in de sleeve geplaatst en met de trekstang goed vastgezet in de sleeve. Daarna wordt de sleeve er met de grote zeskant moer uitgetrokken.

                        

Het wil wel eens gebeuren dat de sleevetrekker slipt als de sleeve er uit wordt getrokken. Dan moet deze tussentijds nog even vaster worden gezet.

           

De oude sleeve op de werkbank.                                   De kop zonder sleeve.

 

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe tips, artikelen of geplaatste beschrijvingen over hoe u een klus kunt uitvoeren! Dan kunt u zich inschrijven voor onze nieuwsbrief.
Aanmelden
© 2017 - 2024 dedieseldokter.nl | sitemap | rss