Een impellerpomp zorgt voor de koeling van de motor en heeft weinig onderhoud nodig, het onderhoud dat er aan een impellerpomp zit is jaarlijks de impeller controleren en om de 2 jaar vervangen is voldoende qua onderhoud. Helaas is het wel zo dat de water seal (keerring) na verloop van tijd slijten waardoor er water wordt doorgelaten naar de motor. Water in de motor is schadelijk vandaar dat er een verklikkergaatje tussen de water seal (keerring) en de motor zit waar water uitkomt als de seal is versleten. Als de water seal niet snel wordt vervangen als deze water doorlaten zal de pomp-as corroderen en uiteindelijk water bij het carterolie komen. Als er water in het carter van de motor komt verandert de motorolie in een mayonaise kleur. Een impellerpomp heeft meestal twee water seals, een water seal en een olie seal. Vaak zijn ze identiek maar omgekeerd van elkaar geplaatst.

De rode pijl geeft aan waar het verklikker gaatje zit, dit zijn er meestal 4 in de omtrek van de pomp.

 

Met de onderstaande stappen plan heb ik de impellerpomp voorzien van nieuwe water seal, lager en as.

Stap 1

Zet de buitenboordkraan dicht en haal de koelslangen van de pomp.

Stap 2

Haal de impeller uit de pomp door het deksel te verwijderen en het borgboutje los te halen, indien nodig en met twee schroevendraaiers of een waterpomptang kan je de impeller eruit halen.

Stap 3

Haal de pomp van de motor.

Stap 4

Trek het asje uit het huis en verwijder de oude keerringen met een schroevendraaier.

Stap 5

Haal het glijlager los als dit vervangen dient te worden. het glijlager is een busje dat in het pomphuis is geperst, dit lager kan je eruit drukken met inbusbout en een stukje staal, zie foto’s.

 

Lager uitpersen met hulpstuk.

 

Lager inpersen met hulpstuk.

 

Stap 6

Plaats de eerste keerring met open kant naar beneden (de open kant aan de impeller zijde) tik  voorzichtig de keerring met een druk materiaal het pomphuis in totdat deze niet verder gaat.

Stap 7

Druk nu de tweede keerring in het pomphuis (met de open kant naar boven) en zorg er voor dat deze gelijk aanligt aan het pomphuis.

Stap 8

Plaats de (nieuwe) aandrijfas terug in het pomphuis, smeer het asje met wat vaseline in dan gaat dit makkelijker.

Stap 9

Plaats de pomp terug op de motor en sluit de koelslangen weer aan. Gebruik bij voorkeur nieuwe RVS slangenklemmen.

Stap 10

Smeer het pomphuis in met wat vaseline en plaats de nieuwe impeller in het pomphuis en plaats de deksel terug met een nieuwe pakking. Bij grote stugge impellers kan je met een Tyrap de schoepen bij elkaar binden.

Als het impeller deksels is ingesleten is het aan te raden om deze vervangen, te diepe groeven in het deksel zal de koelcapaciteit van de pomp verminderen.

 

Wat heb je nodig.

Seals.(keerringen) Artikel nr. 833996  (2 keer) Te koop in de Winkel van deze site

As als deze te veel is ingelopen. Artikel nr. 21951422, deze wordt niet meer gemaakt voor deze pomp en heb ik laten maken. Te koop in de Winkel van deze site.

Afdichtingen tussen pomp en koperen koelpijp. Artikel nr.418411. Te koop in de Winkel van deze site. Volvo Penta MD11 en MD17.

Afdichtingen tussen pomp en koperen koelpijp. Artikel nr. 829714. Te koop in de Winkel van deze site. Volvo Penta MD5. Volvo Penta 2001, 2002, 2003

Voor diverse Volvo Penta motoren heb ik een complete reparatie set. Te koop in de Winkel van deze site.

Impellerpomp deksel. Te koop in de  Winkel van deze site

Heeft u een nieuwe impellerpomp nodig dan kunt u via de link de juiste vinden voor de meeste scheepsmotoren.

 

 

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe tips, artikelen of geplaatste beschrijvingen over hoe u een klus kunt uitvoeren! Dan kunt u zich inschrijven voor onze nieuwsbrief.
Aanmelden
© 2017 - 2024 dedieseldokter.nl | sitemap | rss