Op veel onderdelen van een schip vind je een anode, o.a. op de motor, romp van het schip en schroef. De anode die beschermd de kostbare onderdelen van het schip en dient dan ook regelmatig te worden gecontroleerd op werking en indien nodig te worden vervangen. In de meeste motorblokken zit in het koelsysteem een zinkanode die in het blok zit geschroefd maar ook schroefassen en staatsstukken hebben een anode bij de schroef om deze te beschermen tegen opoffering van edeler metaal. Gaten, kraters en dikke lagen oxide geven aan dat ze hun taak gedaan hebben met hun opoffering hebben ze edelere metalen scheepsonderdelen beschermd. Als een anode meer dan 50 procent is weggevreten dient deze te worden vervangen, maar als de anoden helemaal intact zijn en schoon hebben ze niet gewerkt. Het kan dan zijn dat de verkeerde anode is gemonteerd of dat de contactvlakken niet elektrisch geleiden. Dit kan je controleren met een multimeter.

 

Anoden controleren.

Om de te controleren of er een elektrisch geleiding is zet je de multimeter op Ohm/weerstand. Als je de meetpennen tegen elkaar houd zal de meter helemaal uitslaan, geen weerstand. Om de geleding te meten van de anode zet je 1 meet pen op de anode en 1 op het schip bevestigens moeren (zonder verf) je mag dan nauwelijks weerstand meten, is er wel en weerstand meet dan dienen de contactvlakken te worden gereinigd met een borstel of schuurpapier.

 

Welke type anode.

Zoutwater = zink anode

Zoet water = magnesium anode

Brak water = aluminium anode

Motor anode

Met de link komt u bij de verschillende motor anode die ik verkoop via mijn site.

 

Ring anode voor schroefas.

Met de link komt u bij de verschillende schroefas anoden die ik verkoop via mijn site.

 

 

Sail drive anode.

Met de link komt u bij de verschillinde saildrive anodes die ik verkoop via mijn site.

 

 

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe tips, artikelen of geplaatste beschrijvingen over hoe u een klus kunt uitvoeren! Dan kunt u zich inschrijven voor onze nieuwsbrief.
Aanmelden
© 2017 - 2024 dedieseldokter.nl | sitemap | rss