Motor slaat na enige tijd af of bij belasting.

 

Geen brandstof.

Filters verstopt, lucht in de leiding of opvoerpomp defect.

 

Te weinig verbrandingslucht.

Verstopt luchtfilter of te weinig lucht naar de motorruimte toe.

 

Stationair toerental te laag afgesteld.

motor stopt dan bij inschakelen en uitschakelen van de koppeling.

 

Decompressiehendel niet goed afgesteld.

Hendel afstellen volgens instructieboek van de motor.

 

Klepspeling niet in orde.

Teveel speling zorgt ervoor dat de motor niet zijn verbranding kwijt kan en een te krappe speling kan ervoor zorgen dat de klepzitting verbrand, waardoor er compressieverlies optreed. Verkeerde klepspeling zorg ook voor een rumoerige motor.

 

Verbrande kleppen.

Kleppen sluiten niet meer goed af. Dan moeten de kleppen en zitting opnieuw worden ingeslepen en als de verbranding te groot is moeten deze worden vervangen.

 

Versleten zuigerveren en cilinderwand of plakkende zuigerveren: De zuigerveren zorgen ervoor dat er geen compressie verloren gaat en dat er geen verbrandingsgassen het carter in gaan. Als de speling te groot wordt zal het motorvermogen afnemen. Bij versleten zuigerveren zal er meestal rook uit de pijlstokpijp komen als de stok is verwijderd.

 

Lekke koppakking.

Een deel van de verbrandingsdruk zal via het koelsysteem weglekken. Bij indirect gekoelde motoren zullen er gasbelletjes in het expansievat te zien zijn.

 

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe tips, artikelen of geplaatste beschrijvingen over hoe u een klus kunt uitvoeren! Dan kunt u zich inschrijven voor onze nieuwsbrief.
Aanmelden
© 2017 - 2024 dedieseldokter.nl | sitemap | rss